
Från pandemi till omställning
– lärdomar för en stärkt besöksnäring
Covid-19-pandemin drabbade stora delar av den svenska besöksnäringen hårt. Krisen visade hur snabbt förutsättningarna kan förändras, men också hur avgörande en motståndskraftig struktur är för sektorns överlevnad och återhämtning. Den här rapporten analyserar pandemins effekter och sammanfattar betydelsefulla erfarenheter, samtidigt som den pekar ut viktiga områden för framtida policyutveckling.
Analysen visar att cirka en tredjedel av samtliga företag i Sverige erhöll någon form av statligt pandemirelaterat stöd. Inom besöksnäringen var andelen något högre – mellan 40 och 70 procent av företagen mottog ett eller flera stöd under pandemiperioden. Resultaten visar vidare att företag som tog del av stödåtgärder i genomsnitt uppvisade en något snabbare återhämtning i omsättning jämfört med dem som inte erhöll stöd.
Omsättningsmässigt har pandemin haft en något större negativ påverkan på turismföretag jämfört med företag inom turismrelaterad handel. Stora städer drabbades hårdare av pandemin sett till antalet konkurser, men utmärker sig också när det gäller en hög andel växande företag. Dessutom visar resultaten en ökande trend när det gäller antalet konkurser för företag som erhållit tillfälligt anstånd. Det går att se tecken på återhämtning för företagen inom turismområdet under 2022, både när det gäller omsättning och antalet nya företag.
Policyrekommendationer för framtiden – utveckla mer träffsäkra och anpassade krisstöd samt stärkt statistikförsörjning för snabbare och mer träffsäkert beslutsstöd.
Avslutande reflektion
Pandemin har visat att besöksnäringen är sårbar – men också att den rymmer en betydande förmåga till anpassning och förnyelse. Resultaten i rapporten betonar att kriser kan vara tillfällen för lärande och omställning. De kan bidra till att besöksnäringen kan utvecklas i en mer hållbar och konkurrenskraftig riktning. Genom att utveckla ett mer flexibelt, kunskapsbaserat och samordnat styrsystem kan Sverige skapa bättre förutsättningar för en livskraftig besöksnäring – både i kris och i vardag.